onsdag, april 22

Bakning och kalas

Efter Icca lämnat mig på lördagen var det tvättstuga och bakning som gällde för hela slanten. Jag hade bjudit in till kalas på söndagen (jag råkade fylla år igår) och då ville jag servera hembakat. Kanske tog mig lite vatten över huvudet när jag planerat för fyra egenbakade sorter! Så här i efterhand kanske det hade räckt med två! Men sån är jag, och kommer säkert alltid att vara. Kära Lejlas "a piece of cake" åkte fram och så var det storbak fram till 23. När alla dessa timmar hade gått var all tvätt undanplockad, bakverken istoppade i burkar, disken uppdiskad och madde var precis slut! Vilken lördag!
Lars fick stå för maten denna kväll och hur jag sen orkade se en film är för mig obegripligt. Så blev det iaf och sen somnade jag som en stock.









Söndagsmorgonen och förmiddagen innebar ännu mera fixande. Pappa, Gunilla och My kom vid 14 och innan dess skulle färsspetten lagas, sallanden blandas, bordet dukas och potatisgratängen in i ugnen. Och så skulle jag själv och Lars hinna bli klara också.
Allt var precis timat och klart när det ringde på dörren. Möttes av glada miner och stora paket. Man blir som ett barn på nytt! Det är trots allt lite spännande att fylla år (om så någon dag för tidigt). Vi åt en god middag med påföljande efterrätt, satt länge och pratade, öppnade paket och hann till och med med en omgång Buzz innan det var dags för alla bakverk. I paketen låg en betald festivalbiljett och en wokpanna. Kan tro jag blev glad. Tusen tack för detta! Blev ett riktigt lyckat kalas och jag är så glad för all uppvaktning. Älskar er!







































Efter allt ätande denna kalasdag gick jag först själv en snabb promenad längs Stångån, gick sedan hem igen och mötte upp Lars. Vi gick tillsammans en tur runt ån och det kändes riktigt skönt att få komma ut och få frisk luft och lite rörelse i kroppen. Mat och kalasande i all ära men det sätter sina spår. La oss sedan utslagna i soffan och såg en film.
Var det värt allt styr? Jo, ja, nä... kanske inte. Men så är det bara så att jag älskar att få fixa och dona, fördereda och bjuda. Tycker det är så kul att styra med mina kokböcker och recept. Kan inte hjälpa det. Sen är det ju alltid mysigt när det blir uppskattat. Önskar jag hade mer fritid så jag inte behövde göra så mycket på en gång. Kunna baka någon kaka då och då, njuta av hembakat bröd lite oftare och kunna göra riktiga storkok till matlådor.
Är iaf så glad över att ha fått bjuda mina kära på detta kalas. Det var kanske värt allt styr iaf ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

hej
Det ser ud til at du havde en rigtig god dag, træls at vi ikke kunne være der og fejre dig.
Hyg dig nu hvor lars er i Belgien, håber ikke du savner ham alt for meget.
Knus lotte