onsdag, juli 16

Kolmården

Det märks att jag har semester för här kommer inlägget om kusinen Lindas besök med hela familjen från Växjö!
De tittade in här vid middagstid i måndags och det bjöds inledningsvis på varma smörgåsar. Ett måste när man är på visit i Linköping är såklart Bosses glassbar så där åt vi vår efterrätt. Efter en liten runda på stan tog vi sikte på Valla fritidsområde. Vi tittade på kaninerna, gässen och getterna och barnen lekte runt i parken. Tiden bara försvann.
Väl hemma igen tände killarna grillen medan Linda och jag styrde med salladen, brödet och riset. En å annan Smirnoff Ice slank ner under tiden och till maten bjöds det på vin. Wille var så trött efter allt lekande så han somnade redan innan maten var klar. Dröjde inte länge innan August också "sa" god natt. Agnes höll sig länge vaken medan vi andra spelade 4-mansvist. Det blev en riktigt trevlig första dag som för rättvisans skull slutade lika. (Jag fick ändå ta disken!) Efter ett evigt styr med en luftmadrasspump som inte ville fungera somnade vi gott i värmen. (Slutade med att Lars och jag tog med hela stora madrassen ner till bilen för att pumpa upp den där med hjälp av eluttaget i bilen!)














































I tisdags var det så dags för Kolmårdens djurpark. Kan lova att vi inte var ensamma! Efter en tur på 5 km i bilkö för att ens komma till parkeringen blev det inte bättre i parken. Men jag måste säga att det ändå gick riktigt bra. Vi hade möjlighet att komma nära och se alla djuren utan problem. Å så hade vi riktigt tur med vädret. Vi gick runt i parken, såg delfinföreställningen och så åkte Lars och jag med på den guidade bussturen på safari. Allt var helt fantastiskt. Jag kan inte sluta att förundras över hur smarta och underbart vackra delfinerna är. Att de kan lära sig att göra alla dessa konster och trick. Skötarna måste ha världens bästa jobb. Å så måste jag nämna hur fashinerad jag blir över alla de mäktiga djur som faktiskt lever där inne. Jag syftar på de enorma lejonen, tigrarna, elefanterna, zebrorna, girafferna, noshörningarna, lamorna, kamelerna, bufflarna .... listan kan bli lång. Med tanke på att de normalt lever på savannen och öknen där det med all säkerhet är flera grader varmare än det är i det svenska klimatet.





















































































Kul vetande: Strutsens hjärna är så liten att den är mindre än dess öga och den väger inte mer än två frimärken!

Efter en hel dag med upplevelser, promenerande och sol var vi alla väldigt trötta. Barnen somnade direkt när vi satte oss i bilen. Själv satte jag fart med att städa upp lite direkt när jag kom hem för sedan visste jag att huvudvärken och John Blund skulle ta över. Hann bara se 30 minuter av Morden i Midsomer, sedan sov jag i soffan.

Det var som sagt två riktigt fantastiska dagar jag fick tillsammans med kusinen och kusinbarnen. Välkomna till oss snart igen. (Men vi ses ju först hos er igen redan på fredag för kalas för Agnes.)

Inga kommentarer: