torsdag, december 13

Sankta Lucia

I dag den 13 december är det den årliga Luciadagen. Jag hade planerad arbetstid på Aspen från 7-15.45 men redan 6.30 var jag där för Lussefika. Trots redan äten frukost smakade glöggen, lussekatten och pepparkakan riktigt gott så där i morgonmörkret. Senare under dagen var jag med i Luciatåget som tärna och vi sjöng, spred julönskingar och glädje till alla de gamla som tagit sig dit. Att hålla på sådana traditioner och försöka samla alla boende är riktigt uppskattat. De ensamma gamla behöver verkligen detta och jag kunde se att de njöt. Är så sorgligt att tänka på alla dessa som får fira sin jul ensamma där. Hoppas att vi med vårat Luciatåg lyckades förgylla i alla fall denna dag.

Ikväll ska julskinkan griljeras inför morgondagens julfest som vi kommer hålla hos oss. Vi är sju glada som vid 18-tiden kommer hugga in på det "ihopknutna" julbordet och sedan festa hela natten lång. Om man nu orkar det efter all mat jag kommer trycka i mig!
Blir ingen längre sovmorgon på lördagen sen för farmor har fyllt 80 år och vi ska på kalas. Ska äntligen få träffa hela tjocka släkten igen.

Nu väntar alltså skinkan... Glad Lucia!

Inga kommentarer: