torsdag, oktober 22

Morbus Raynaud

Nu är jag diagnostiserad. Med hjälp av sjuksköterska på jobbet klargjordes att jag lider av Morbus Raynaud. Har därefter sökt runt efter syndromet på nätet och det är utan tvekan det jag är drabbad av.
"Anfallsvis vita fingertoppar efter stress eller kyla, åtföljt av hyperemi. Även tår kan drabbas liksom näsa, öra. Primär form drabbar i unga år, ff.a. kvinnor efter puberteten." Praktiskmedicin
"Kramp i fingrarnas blodkärl med vitnande fingrar (ej tummen) som följd. Efter krampen brukar det följa en fas där blodkärlen vidgar sig och fingrarna blir röda och varma." FASS

Min hand såg precis ut så här när jag kom hem efter promenaden förra veckan. Wikipedia

Behandlingen är ingen annan än denna. Hummm... Kanske ska testa nitroglyceringkrämen?


* Undvik kyla!
* Sluta röka!
* Motionera!
* Undvik motorsåg och andra vibrerande verktyg!
* Var försiktig med koffein!
* Minska stressen!
* Eventuell pågående medicinering med betablockerare eller ergotamin omprövas.
* Kalciumblockeraren nifedipin 5–10 mg kan ges cirka 30 minuter före köldexposition. 1 %-ig nitroglycerinkräm kan provas, finns som extemporeberedning på apoteket.
* Försiktighet vad gäller fingerringar med tanke på risken för svullnad av fingret.
* Anpassat arbete.

Jag har i alla fall följt rådet att motionera för jag har kört BodyAttacken i både måndags och i onsdags. Har lyckats få vänner att prova passet och nu har de fått mersmak! Visste att de skulle bli fast. Attacken bara är sån! I love it :)

Jag var i sporthallen även i tisdags men denna kväll för att prova kläder från Casall. Med ett schysst avtal får man även massa snygga träningskläder! OjOjOj, vad jag provade och shoppade! Nu önskar jag mig pengar till detta i julklapp för att kunna lösa ut beställningen i januari ;) Jisses så mycke fint det fanns.

Ikväll har jag fixat och styrt inför helgens hemresa till Hultsfred imorgon. Både mamsen och pappsen har fyllt år och detta måste ju naturligtvis firas. Blir kalasande hela helgen lång. Ska bli så mys. Sen ska farmor och farfar få sig ett besök och så är det både handboll och höstmarknad på Astrid Lindgrens värld. Hur ska vi hinna med allt... ;)

God kväll!

1 kommentar:

Maria Nilseryd sa...

Hej!
Sökte lite på nätet om Raynauds Fenomen och hittade då dina kommentarer. Jag är också arbetsterapeut och jobbar bla med just patienter som har Raynauds Fenomen. Jag jobbar dels med information om förebyggande åtgäder och strategier för att motverka symtomen samt med information och utprovning av värmehjälpmedel. Våra patienter i Stockholm kan få ordination på värmekuddar och i svåra fall vantar eller sulor med värmslingor. Värmekuddar kan du tex hitta på Clas Olsson. Finns både av engångsvariant som håller värmen i ca 6 timmar eller en annan sort som håller värmen i 20-30 min men som man kan använda flera hundra gånger. Dessa värmekuddar har man i vantarna och de brukar vara till stor hjälp. Sen är det naturligtvis viktigt att man använder tumvantar och att dom sluter om ordentligt kring handleden. Handledsvärmare är också bra och finns på tex Naturkompanitet. Har man problemen även i tårna är det viktigt med ull-strumpor och ull-sulor.
Glycerylnitratkrämen fungerar för vissa men långtifrån alla känner någon effekt av den.
Hoppas du kan få lite hjälp av dessa råd :)
Mvh
Maria Nilseryd
Leg arbetsterapeut
Röda Korsets Sjukhus
Stockholm